Klubbens historie

Lillehammer ro- og kajakklubb ble etablert i 1932 av delvis de samme personene som startet Birkebeiner rennet.

Klubben hadde sin storhetstid før krigen. Da vant den bla et norgesmesterskap i Horten i 1939. Dette var første gang en innlandsklubb klarte å hevde seg på kysten. Disponent på Mesna Kartong var primus motor før krigen.

Under krigen ble båter og lokale beslaglagt av tyskere i 1942. Det hele ble «tatt tilbake» i 1945, og naust og båter var uskadd og i forbausende god stand. Fra 1945 til ca 1955 er en aktiv periode for klubben. Primus motor var direktøren på Vinmonopolet. Etter krigen kom plastbåt og påhengsmotoren, som gradvis slukket aktiviteten i klubben. I 1967 inkluderte klubben bruk av kajakker og aktiviteten vokste sakte.

I 1984 ble klubbhuset påtent, og aktiviteten fikk likeså en knekk. Nytt klubbhus ble bygd i 1988, nå på Vingnesodden, som makeskifte for den plasseringen vi hadde på østsiden tidligere. Etter innflytting i nye lokaler har aktiviteten gradevis økt fram til 1995, hvor flommen satte en stopper i denne veksten. Naustet vårt på Vingnes var det første huset på Lillehammer som «gikk» under vann. Gulvet ligger på ca 7 meter, og flommen kulliminerte på 7.94 meter. Normalvannstanden er vca. Prognosene lå på rundt 9m. Dette er vi glade for ikke slo til. Vi berget utstyr og inventar, og boltet naustet fast i grunnmuren. Vi hadde mye etterarbeid med renovering, vasking og beising av bygget.

Flommer i Mjøsa

Flommålsplanken utenfor Naustet har med 20 kjente flommer over syv meter, som er nivået på gulvet i roklubben. Det finnes tilsvarende flommerker på Minnesund (2 flommer), Hamar (10 flommer), Gjøvik (20 flommer) og en i Leirvika (flommen i 1860). Av de 20 store flommene, er tidligste flomtopp notert til siste halvdel av mai mens den seneste er i slutten av juli. Etter reguleringene i Otta og Vinstra er mange flommer blitt redusert, men de store vil fortsette som før (kun 12 % av vassdraget er regulert). Temperaturutvikling og nedbør om våren sammen med snømengdene i fjellet avgjør om det blir flom. Det er to flommer i Lågen, Liflommen og Ottaflommen. Liflommen er snøsmelting opp til ca 1000 moh, og kommer vanligvis i mai/juni. Ottaflommen er snøsmeltingen i høyfjellet, og kommer i juni/juli.